Konferencja prasowa Kraków Airport

W dniu 15.01.2020 Zarząd Lotniska MPL Kraków-Balice zorganizował konferencje prasową dla mediów, podsumowującą 2019 r i przedstawiającą plany. Podsumowanie 2019 najważniejsze fakty:
1. 8410817 pasażerów, średnio dziennie 23 tys, szczyt 27.12.2019 to
31575 osób (co daje to 150-185 lotów dziennie)
2. Decyzje inwestycyjne w związku z decyzją środowiskową

Plany inwestycyjne na rok 2020 i kolejne lata

– nowa droga startowa
– płyty postojowe
– terminal cargo
– rozbudowa terminala pasażerskiego z 55 do 80 tys m kw
– modyfikacja floty na większe samoloty aby obsłużyć więcej pasażerów
– umowa z Itaką na loty a więc większe natężenie ruchu w nocy
– 7-10 września 2020 światowa konferencja lotnicza w Krakowie
– prawdopodobnie również terminal paliwowy, ale p. Prezes zasłonił się
tajemnicą handlową.


Przedstawiciel Stowarzyszenia po raz kolejny publicznie wskazał ograniczenia krakowskiego lotniska w tej lokalizacji takie jak:

– ograniczenie obszaru rozwoju

– niewygoda pasażerów i długi czas przebywania przed odlotem

– brak przestrzeni handlowo-restauracyjnej

– minimalne przestrzenie oczekiwań przy gate’ach

Ignorowanie społeczeństwa i petycja mieszkańców

Ponadto lotnisko wykorzystało dopuszczalny prawem zakres ingerowania w środowisko na tym terenie poprzez ponadnormatywną emisję hałasu i spalin lotniczych oraz zanieczyszczania wód zatem wobec braku reakcji urzędników można powiedzieć, że mamy do czynienia z poważnymi zaniechaniami organów państwowych. Po raz kolejny zwrócono się do Zarządu Lotniska z petycją, aby ten sukces rozwoju wykorzystać na przeniesienie lotniska w miejsce nieuciążliwe społecznie i środowiskowo, a nie rozbudowywać w aktualnej lokalizacji w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkalnej tak blisko centrum miasta a więc nie pogarszanie już i tak złej sytuacji mieszkańców. Mieszkańcy obu ościennych gmin protestują przeciw kolejnym planom w tym praktycznie całkowitemu zniesieniu ciszy nocnej i utworzenia Obszaru Ograniczonego Użytkowania, który obejmie bezpośrednio ok. 11 tys mieszkańców, a w najbliższym sąsiedztwie kolejnych 30-40 tys. Petycja zostanie złożona na ręce Marszałka Małopolskiego w najbliższych dniach. Podkreślony został problem ciszy nocnej, konieczności znalezienia nowej lokalizacji dla lotniska, które wymaga większych obszarów – na co p.prezes powiedział, że przeceniamy jego możliwości decyzyjne. Lotnisko ignoruje za pozwoleniem organów nadzorczych szereg wytycznych unijnych w tym dyrektywę unijną dotyczącą ruchu lotniczego UE nr 2002/49/we zał. nr 1 – każdemu obywatelowi Unii Europejskiej przysługuje prawo do 8 godzin ciszy nocnej. Dyrektywa ta na mocy art. 91 par 2 Konstytucji RP jest prawem obowiązującym w Polsce.

Niestety po raz kolejny słyszymy, że społeczeństwo było informowane, czyli po naszemu ” ostrzegaliśmy Was, macie mało czasu żeby się
wynieść i porzucić Wasz życiowy dorobek”.

Dalszy ciąg propagandy

Panu Włoszkowi wyraźnie łamie się głos przy udzielaniu wywiadu Radio Kraków. Pan Prezes mówi ,że są lotniska oddalone w odległości takiej jak Balice podając przykład lotniska London City Airport. Pan Włoszek nie wie więc, że jest to lotnisko z pasem startowym o długości zaledwie 1500 metrów z bardzo poważnymi ograniczeniami dla lądujących samolotów.  Ten port lotniczy obsługuje naprawdę nieznaczną ilość pasażerów w stosunku do pozostałych londyńskich lotnisk, które są oddalone od Centrum o około 50 km – Stansted, 54 km Luton oraz Heathrow 30 km. To a propos lokalizacji lotnisk w Europie Panie Prezesie.

Na koniec z przykrością chcemy dodać, że obecni na spotkaniu dziennikarze w znakomitej większości bardziej byli zainteresowani bufetem niż problemami społecznymi i faktycznymi ograniczeniami lotniska.