Zachęta do aktywnego udziału w konsultacjach społecznych dotyczących raportu środowiskowego
Wielu z nas, mieszkańców, w rozmowach prywatnych czy podczas spotkań poruszało istotne kwestie związane z hałasem, zanieczyszczeniem powietrza oraz wzrostem ruchu lotniczego po pandemii. Ważne jest, aby te uwagi zostały przekazane bezpośrednio do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach (RDOŚ). Każdy mieszkaniec może niezależnie wyrazić swoje zdanie, składając pismo osobiście, listownie lub poprzez platformę ePUAP.
Wielu z Państwa zwraca uwagę na skutki społeczne planowanego rozwoju, takie jak całodobowy hałas, wzmożone zanieczyszczenie powietrza oraz brak dokładnych danych w raporcie, które odzwierciedlałyby obecny stan. Istotne jest podkreślenie, że liczba pasażerów znacząco wzrosła po pandemii, co prowadzi do większego hałasu i zanieczyszczeń, a te aspekty nie zostały odpowiednio uwzględnione w raporcie.
Zachęcamy również do korzystania z opinii ekspertów, takich jak lekarze, psychologowie, akustycy i specjaliści ds. środowiska. Ich wiedza może stanowić cenny wkład w pełniejszą ocenę sytuacji przez RDOŚ.
Pamiętajmy, że każda indywidualna opinia, przekazana w formie pisemnej, ma ogromne znaczenie. Jako Stowarzyszenie jesteśmy świadomi, jak wiele osób odczuwa negatywne skutki działalności lotniska. Tylko wspólne działanie może pomóc w uświadomieniu RDOŚ Kielce, jak poważny wpływ na zdrowie mieszkańców mają te uciążliwości.
Teza postawiona w raporcie środowiskowym jakoby opcja remontu obecnej DS była technicznie trudna i ekonomicznie nieopłacalna jest BZDURĄ.
Przykładów na to kłamstwo było przywoływanych już wiele. Ja jako dowód chciałbym wspomnieć o dwóch inwestycjach, których plany ostatnio opisywano w mediach:
1. Warszawa – Lotnisko Chopina – remont drogi startowej
https://www.rmf24.pl/regiony/warszawa/news-remont-drogi-startowej-na-lotnisku-chopina-co-to-oznacza,nId,7781112#crp_state=1
– zakres remontu TAKI SAM jak w Baliach
– czas trwania 6 tygodni. A trzeba wziąć pod uwagę że w Warszawie nie mają ciśnienia na szybkość wykonania prac bo lotnisko ma drugą, czynna DS
2. Wrocław – kompleksowy remont dróg kołowania , płyt postojowych i infrastruktury krytycznej dla działania portu
https://www.pasazer.com/news/466241/wroclaw,lotnisko,bedzie,zamkniete,przez,blisko,1,5,miesiaca.html
– zakres szerszy niż remont DS w Balicach a czas trwania tylko 6 tygodni
– zamknięcie lotniska zaplanowane w „martwym sezonie” i ogłoszone dużo wcześniej
Te i inne przykłady pokazują że remont drogi startowej bez większego uszczerbku dla operacji lotniczych jest możliwy. Co więcej – są przykłady że remont z znacznej części da się wykonać „pod ruchem”. Tak było w Poznaniu gdzie remontowano odcinkami 500 m (początek i koniec pasa) a lotnisko zamknięto tylko na czas remontu 1500m odcinka środkowego.
Większość lotnisk regionalnych na świecie, także tych o jeszcze większym ruchu niż Kraków, ma jedna drogę startową. Te drogi startowe remontuje się co jakiś czas i nikt nawet nie rozważa opcji budowy nowej DS żeby wyremontować istniejącą. To jest normalna procedura wkalkulowana w działalność lotniska!.
Argument o konieczności wydłużenia DS w Balicach należy odrzucić!
Po pierwsze – obecną DS tez można wydłużyć (było wiele wypowiedzi potwierdzających na ten temat)
Po drugie – dla obecnie eksploatowanych samolotów długość 2600m (tyle ma obecnie pas) jest wystarczająca z zapasem.
Jakie są rzeczywiste argumenty za budową nowej DS w nowym śladzie, odchylonym od obecnego?
To proste. Są argument poza merytoryczne i poza ekonomiczne…
Kąt 4,7 stopnia to minimalna wartość odchylenia która spowoduje odsunięcie ścieżki podejścia znad obszaru administracyjnego m. Krakowa.
To jest prawdziwy powód. Dzięki temu „otwarte” zostaną pod zabudowę nowe tereny w Krakowie. Takich terenów deweloperom już teraz brakuje. Każdy nowy jest na „wagę złota”. Nie od dziś wiadomo że wszystkie działania planistyczne i zarządcze w Krakowie są wykonywane pod dyktando deweloperów.
Nie możemy pozwolić na to żeby takie plany realizowane były naszym kosztem. Ten koszt jest ogromny. Budowa nowej DS w śladzie zgodnym z wariantem północnym (o centralnym nawet nie wspominam) spowoduje przybliżenie ścieżki podejścia samolotów o ok. 800 m (na wysokości Szczyglic). Przy startach na kierunek wschodni będzie jeszcze gorzej bo większość samolotów skręca po starcie na północ. Warto tu zaznaczyć że w ostatnich latach zwiększyła się znacząco ilość operacji na kierunku wschodnim. To też warto zwalidować, bo wartości podane w raporcie środowiskowym w tej materii są co najmniej nieaktualne.
Zachęcam wszystkich do zabierania głosy w dyskusji i w konsultacjach społecznych. Nie możemy dać się „spławić” tak dotąd. Nie tylko przez Lotnisko ale także przez GDDKiA.
Pozdrawiam
Czy te konsultacje społeczne ogłoszone są gdzieś na stronie RDOŚ na przykład? Nie widzę w treści posta linka do takiej informacj
Gdzie można zobaczyć kiedy będą konsultacje społeczne j gdzie?