Dlaczego pełna automatyzacja lotów jest bliższa, niż się wydaje
- Zaawansowanie obecnych systemów autopilota:
- Autopiloty w nowoczesnych samolotach są już bardzo rozwinięte i w zasadzie mogą sterować maszyną przez większość lotu, od startu aż po podejście do lądowania. W niektórych przypadkach system może nawet wykonać pełne, zautomatyzowane lądowanie.
- Przewidywalne i stabilne środowisko lotnicze:
- Przestrzeń powietrzna jest stosunkowo „czysta” – nie ma tam przeszkód takich jak piesi, rowerzyści, dziury w nawierzchni czy inne nagłe przeszkody spotykane na drogach. Trasy lotnicze są wyznaczone z dużą precyzją, a kontrola ruchu lotniczego koordynuje przeloty samolotów, co znacznie upraszcza zadanie dla systemów autonomicznych.
- Systemy redundantne i niezawodność instrumentów:
- Systemy pokładowe w samolotach są zbudowane z wysokim poziomem redundancji (powieleniem kluczowych systemów na wypadek awarii). W sytuacji awaryjnej autonomiczne systemy są mniej podatne na stres i mogą reagować szybciej i bardziej racjonalnie niż człowiek.
- Postępy w automatyzacji i AI:
- Sztuczna inteligencja rozwija się w tempie, które umożliwia coraz bardziej zaawansowane systemy decyzyjne. Autonomiczne drony oraz samoloty wojskowe już teraz są testowane pod kątem pełnej automatyzacji lotów, co daje doświadczenie i technologie, które mogą z czasem przeniknąć do lotnictwa cywilnego.
Dlaczego autonomiczne systemy mogłyby lepiej reagować w sytuacjach awaryjnych
- Brak emocji i paniki:
- Autonomiczne systemy nie odczuwają stresu, paniki ani presji, które mogą wpływać na podejmowanie decyzji. W sytuacjach krytycznych, gdzie liczy się każda sekunda, SI podejmuje decyzje w oparciu o algorytmy i dane, które są dokładniejsze i bardziej niezawodne niż ludzki osąd pod wpływem adrenaliny.
- Błyskawiczne analizowanie wielu zmiennych:
- Systemy autonomiczne są w stanie natychmiast analizować dużą liczbę zmiennych – takich jak stan silnika, prędkość, położenie samolotu, dane pogodowe – i podejmować na ich podstawie optymalne decyzje. W skrajnych sytuacjach człowiek nie jest w stanie przetworzyć tylu informacji tak szybko, jak SI.
- Znaczące zmniejszenie ryzyka błędów proceduralnych:
- Wiele katastrof lotniczych wynika z błędów proceduralnych, takich jak pominięcie lub nieprawidłowe wykonanie kroków podczas sytuacji awaryjnej. Algorytmy mogą stosować te same procedury bez ryzyka ich pominięcia lub błędnej interpretacji, a przy tym są w stanie optymalizować procedury w zależności od sytuacji.
- Symulacje i uczenie maszynowe:
- SI można trenować na milionach symulacji różnych scenariuszy awaryjnych, w tym tych najrzadszych i najbardziej skomplikowanych, które większość pilotów mogłaby spotkać tylko raz w życiu lub nigdy. Dzięki temu SI ma potencjał do reagowania nawet na ekstremalne sytuacje szybciej i skuteczniej niż człowiek.
Przykłady wypadków lotniczych, gdzie ludzkie błędy były czynnikiem krytycznym
Wiele wypadków lotniczych było spowodowanych przez błędne decyzje pilotów w sytuacjach stresowych:
- Katastrofa Air France 447 (2009): W tej sytuacji autopilot wyłączył się z powodu zamarznięcia czujników prędkości. Piloci, pod wpływem stresu, popełnili błędy w sterowaniu, co doprowadziło do katastrofy. Jest to przykład sytuacji, w której SI mogłaby poradzić sobie lepiej, ponieważ miałaby dostęp do dokładnych danych i mogłaby w odpowiednim momencie skorygować tor lotu.
- Katastrofa Lion Air 610 (2018): Wypadek ten był związany z błędnym działaniem systemu MCAS, ale również z błędnymi decyzjami pilotów, którzy nie zrozumieli działania systemu. Odpowiednio zaprojektowany autonomiczny system mógłby przejąć kontrolę i uniknąć katastrofy.
Czy w przyszłości piloci będą całkowicie zbędni?
Przy obecnym tempie rozwoju autonomii można założyć, że technologia będzie w stanie przejąć pełną kontrolę nad samolotem, także w sytuacjach awaryjnych, bez ryzyka błędu ludzkiego. Jednak problem leży nie tyle w technologii, co w społecznych i psychologicznych aspektach – pasażerowie oraz regulatorzy muszą się do tego przyzwyczaić i zaufać systemom autonomicznym.
Najnowsze komentarze