Model centralnego lotniska CPK

w centralnej Polsce rozwijany równolegle z ekspansją lotnisk regionalnych oraz planami budowy szybkiej kolei KDP do miast posiadających lotniska regionalne.

Takie podejście budzi kontrowersje z kilku powodów. Po pierwsze, inwestycja w CPK (Centralny Port Komunikacyjny) , mająca na celu stworzenie wielkiego hubu komunikacyjnego, może wydawać się nieefektywna, gdy równocześnie rozwija się lotniska lokalne, które mogą rozpraszać ruch lotniczy. Istnieje obawa, że CPK mogłoby stać się celem konkurencji ze strony hubów w Europie Zachodniej, co wynika z powtarzanych przez Panów: Mikołaj Wild, Marcin Horała, przekazów medialnych, że budowa CPK jest naszym sąsiadom (podawano przykład Niemców) nie na rękę.

Po drugie, budowa KDP (Kolej Dużych Prędkości) do miast z lotniskami regionalnymi może osłabić synergiczne korzyści dla CPK, zwiększając ryzyko nieopłacalności tej inwestycji, szczególnie jeśli większość miast posiada efektywne połączenia drogowe. Może to skłonić pasażerów do wyboru alternatywnych połączeń lotniczych z regionalnych lotnisk zamiast podróży do CPK, szczególnie jeśli linie lotnicze takie jak Ryanair będą oferować konkurencyjne połączenia dzięki dotacjom lokalnym.

W związku z nadchodzącą regulacją Fit for 55, dotyczącą także sektora lotnictwa cywilnego, i koniecznością oszczędzania paliwa, lotniska regionalne mogą wyjść z tej sytuacji jako beneficjenci, oferując bezpośrednie loty i eliminując potrzebę przesiadek w CPK. Może to spowodować, że CPK pełniłoby ograniczone funkcje huba, podobne do obecnej roli lotniska Okęcie. Jedynym w związku z tym, rozsądnym rozwiązaniem, byłoby dążenie do modelu, w którym pasażerowie dojeżdżają do CPK transportem kolejowym a więc KDP. Aby tak się stało logicznym jest, że musiałby się rozpocząć stopniowy proces wygaszania lotnisk regionalnych. Nie jest to bynajmniej since fiction ponieważ istnienie szybkiej kolei pozwoliłoby na dotarcie do lotniska z większości miast wojewódzkich w ciągu 1,5 godziny i to niemalże bezpośrednio pod terminal.

Debata nad tym modelem nadal trwa, a CPK ani KDP nie zostały jeszcze zrealizowane. Ważne jest zatem dokładne przemyślenie przyszłej roli lotnisk regionalnych i CPK, aby zharmonizować system transportowy Polski, maksymalizując efektywność inwestycji i zaspokajając potrzeby podróżnych.

TAGI: #TakDlaCPK, #TakDlaKDP