GDOŚ uchylił skandaliczną jak się okazuje decyzję RDOŚ Kielce. Uzasadnienie tej decyzji zawiera tak długą listę braków, że nie sposób wszystkiego komentować zatem zapraszamy zainteresowanych do lektury. Po lekturze uzasadnienia można śmiało postawić tezę, że organ w znakomitej większości podzielił stanowisko mieszkańców i Stowarzyszenia wytykając jednocześnie niekompetencję Dyrektora RDOŚ w Krakowie oraz urzędników RDOŚ kieleckiego. Dyrekcja RDOŚ Kielce poproszona o komentarz do sprawy nie chciała komentować tej decyzji.

 

 

Sprawa stała się tym samym bardzo skomplikowana dla MPL Kraków Balice co w dużej mierze według naszej oceny zawdzięcza braku kompetencji firmy Ove Arup w tego typu postępowaniach. Na skutek błędnych założeń w raporcie oddziaływania na środowisko Zarząd spółki podjął błędne decyzje. Sprawa jest także skomplikowana dla władz Krakowa gdyż jak wiemy wprowadzony plan generalny lotniska w założeniu ma budowę nowej drogi startowej , która w chwili przyjmowania przez Zarząd MPL nie miała zgody organu środowiskowego – stało się to jeszcze przed decyzją RDOŚ Kielce. Potwierdziło się zatem nasze przypuszczenie , że Ove Arup wprowadził MPL Kraków Balice w błąd, co gorsze także Ministerstwo Infrastruktury. Wiemy wszak, że Plan Generalny wymagał zatrzymania prywatnych inwestycji na dużym obszarze miasta Krakowa i to właśnie na skutek wprowadzenia do niego wariantu drogi startowej, która jak wyżej wspomniano nie była zatwierdzona przez RDOŚ/GDOŚ. Lotnisko w tej sytuacji musi dokonać modyfikacji planu generalnego ponieważ GDOŚ nie wyraziła zgody na realizację tego wariantu. W innym razie inwestorzy będą musieli czekać przez kilka kolejnych lat na rozstrzygnięcie sprawy. Każdy kto zna treść uzasadnienia nie będzie mieć złudzeń , że skala zaniedbań jest porażająca dla autorów raportu oddziaływania na środowisko. Szerszy komentarz na temat decyzji i uzasadnienia pojawi się wkrótce , zachęcamy więc do śledzenia na bieżąco naszej strony.

Na krótki komentarz zasługuje także relacja TVP Kraków, która nie opublikowała pełnej wypowiedzi przedstawiciela Stowarzyszenia a dając jednocześnie nielimitowany czas wypowiedzi prezesowi Włoszkowi. Natomiast w programie rozmowa dnia prowadzący dziennikarz, nieposiadający żadnej wiedzy na temat raportu dezinformował wraz z Prezesem Włoszkiem opinię publiczną. Szczególnie w zakresie możliwości remontu drogi startowej, którego przeprowadzenie według Pana prezesa byłoby katastrofą dla całego miasta Krakowa. Tymczasem ujawnione dokumenty , w których posiadaniu jest MPL Kraków Balice wynika, że remont może być przeprowadzony pod ruchem z wykorzystaniem specjalnych rozwiązań z użyciem ramp. Spółka zarządzająca lotniskiem wprowadza więc opinię publiczną w błąd. Dowodem na to jest choćby brak ekspertyzy o niemożliwości wykonania remontu drogi startowej – istniejące zdawkowe określenia Ove Arup , że remont nie jest możliwy trudno nazwać ekspertyzą.  Inne proste rozwiązanie to ogłoszenie przetargu, w którym jako warunek kluczowy inwestor wskazuje jak najkrótszy okres realizacji remontu oraz jak najkrótszymi przerwami w operacjach – wskazując np na możliwość remontu w porze nocnej. Poniżej znajduje się link do materiałów wyemitowanych przez TVP Kraków: https://krakow.tvp.pl/28540032/tematy-dnia

I zmanierowany redaktor Sławomir Mokrzycki, nie znający faktów przeprowadza wywiad na zamówienie, w którym pozwala sobie m.in. na skandaliczne określenie procedowania raportu przez GDOŚ jako „zabawy”