Lotnisko w Wilnie zostanie zamknięte. Powodem zamknięcia portu lotniczego jest remont drogi startowej. Od 14 lipca do 18 sierpnia samoloty, również te z Warszawy, będą lądować w oddalonym o sto kilometrów Kownie.
Lotnisko w Wilnie jest największym w kraju portem lotniczym. W ubiegłym roku odprawiło ponad 3 miliony pasażerów. Mimo znaczenia lotniska władze postawiły na remont pasa startowego a nie budowę nowego tak jak to planuje spółka zarządzająca lotniskiem MPL Kraków- Balice. Istotne przy tym jest , że remont drogi startowej na lotnisku w Wilnie to nie tylko wymiana nawierzchni ale również gruntowna przebudowa jej fundamentów. Oprócz tych prac planuje się instalację nowych systemów odwadniania , odprowadzania wód deszczowych oraz rekonstrukcję systemu systemu świetlnego sterowania ruchem. Planowany koszt to 19 milionów Euro. Nasuwa się pytanie , dlaczego lotnisko w Balicach za wszelką cenę chce zbudować nową drogę startową narażając się na poważny konflikt z mieszkańcami a także na niepotrzebne wydatki skoro wszystkie lotniska remontują pasy startowe i się to opłaca. Tym bardziej , że jak to widać po lotnisku w Wilnie koszt gruntownego remontu wyniesie tam około 80 milionów złotych – w przypadku budowy pasa startowego w Balicach szacunki mówią o 350 milionach złotych
Poniżej pod wskazanym linkiem można przeczytać o zakresie inwestycji:
https://www.kaunas-airport.lt/index.php?lang=en&page=svarbiausi-faktai
oraz informacja z onet.pl
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/ue/lotnisko-w-wilnie-zamkniete-przez-miesiac/0080hp
Zakres remontu bezpośrednio ze strony lotniska w Wilnie: link
What exactly will be done in Vilnius Airport during the runway reconstruction?
Jak widać powyżej jest to remont generalny i dotyczy warstwy podłoża jak i nawierzchni. Poza tym zostaną zainstalowane kable elektryczne (100km) , zostaną wybodowane cała sieć elektroenergetyczna, ściekowa i telekomunikacyjna. Zostanie wzmocniony grunt wokół pasa, światła oraz system ich sterowania.
Mieszkańcy zamieszkujący tereny wokół lotniska w Balicach twierdzą, że jednym z powodów jest chęć zbudowania biurowców pomiędzy Olszanicą a torami kolejowymi łączącymi lotnisko z centrum Krakowa. Przy obecnym śladzie schodzenia do lądowania samolotów nie byłoby możliwe zbudowanie biurowców. Dowodów na to nikt nie ma ale mieszkańców nie wierzą w przypadek i zapowiadają zgłoszenie tego do Najwyższej Izby Kontroli. Sołtysi Szczyglic, Rząski, Balic zbierają podpisy pod petycją , w treści której pada między innymi ten zarzut związany z tą inwestycją.
Władze lotniska nie prowadzą żadnego dialogu z mieszkańcami, każda próba organizowania się spotyka się z reakcją Public Relation Kraków Airport jak ta poniżej:
MPL/BS/PR/0610/7/17
Szanowny Panie,
Z dużą uwagą zapoznaliśmy się z treścią maila z dnia 19 kwietnia br., oraz poprzedniego – z dnia 23 marca br., kierowanych przez Pana na adres: nowadrogakrk@krakowairport.pl. W pierwszym mailu przysłał Pan zestaw pytań, definiując je jako pytania „od mieszkańców”. Tymczasem mieszkańcy mogli, mogą i będą mogli kontaktować się z nami bezpośrednio, do czego ich serdecznie namawiamy i z której to możliwości korzystają. Kierują maile na adres Kraków Airport między innymi deklarując gotowość do indywidualnych spotkań a przedstawiciele portu przystąpią do owych spotkań już w najbliższych tygodniach. Nie odnosimy wrażenia, by mieszkańcy potrzebowali pośrednika w kontakcie z portem, Pan jednak usilnie stara się wejść w rolę ogniwa łączącego strony faktycznie zainteresowane kontaktem bezpośrednim.
Warto podkreślić, że ktokolwiek chciał zadać pytanie osobiście i publicznie, w trakcie spotkań informacyjnych, które odbyły się, przypomnijmy: 5 marca bieżącego roku – w Balicach, 12 marca – w Morawicy,15 marca – w Mnikowie, 17 marca – w Chrosnej, 19 marca – w Szczyglicach, 20 marca – w Rząsce, 26 marca – w Cholerzynie, 27 marca – w Aleksandrowicach, miał taką możliwość a przedstawiciele Kraków Airport udzielali na te pytania odpowiedzi. Obecnie trwa proces katalogowania i przygotowywania zestawu najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami. Zostanie on opublikowany na stronie internetowej Kraków Airport w najbliższych tygodniach.
Jeżeli chodzi o treść maila (od Pana) z dnia 19 kwietnia br., odnosimy wrażenie, że stara się Pan w nim prezentować swoje osobiste stanowisko jako stanowisko formułowane „w imieniu mieszkańców”. Uprzejmie prosimy o wskazanie podstawy do reprezentowania jakiejkolwiek grupy w kontakcie z Kraków Airport oraz – z uwagi na Pana troskę o mieszkańców – przekazanie ich danych kontaktowych, abyśmy mogli skontaktować się z nimi bezpośrednio.
Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o. preferuje kontakt bezpośredni z mieszkańcami właśnie dlatego, by ograniczać skalę nieuprawnionego wypowiadania się samozwańczych pośredników w imieniu mieszkańców. Nierzadko podejmują oni działania w celu realizacji własnych zamierzeń biznesowych pod przykrywką działalności społecznej. Mamy nadzieję, że w przypadku Pana stowarzyszenia i Pana aktywności względem Kraków Airport, nie mamy do czynienia z przejawem tej szkodliwej, przede wszystkim dla mieszkańców, aktywności.
Uprzejmie prosimy o opublikowanie naszego oświadczenia w domenie publicznej, w której zamieścił Pan treść pisma przesłanego do Kraków Airport.
Z poważaniem,
RAFAŁ MAREK
Specjalista ds. PR32-083 Balice, ul. Kpt. M. Medweckiego 1
t: +48 12 639 36 10, e: Rafal.Marek@krakowairport.pl
Komentarz do wiadomości Pana Rafała jest zbyteczny. Proponujemy jednak Panu prezesowi Włoszkowi aby lepiej dobierał sobie ludzi , zwłaszcza jeśli chodzi o tak delikatną kwestię jak kontakty z mieszkańcami. A Panu Rafałowi dedykujemy treść statutu naszego Stowarzyszenia ale przede wszystkim zachęcamy do zapoznania się z lekturą w zakresie ochrony danych osobowych – przynajmniej na poziomie podstawowym.
Mimo zapewnień Pana Rafała Marka jak i Pana Prezesa Radosława Włoszka lotnisko nie odpowiada także na indywidualne zapytania mieszkańców. Otrzymujemy od mieszkańców skargi, w których cytują fragmenty odpowiedzi takich jak na przykład ta poniżej:
Zależy nam na tym, aby Sąsiedzi lotniska mieli możliwość poznania planów inwestycyjnych portu i mogli bezpośrednio kontaktować się z pracownikami lotniska. Dlatego w marcu br. zorganizowaliśmy, wspólnie z Sołtysami, serię spotkań z mieszkańcami ośmiu sołectw otaczających port lotniczy. Wkrótce na stronie internetowej lotniska (krakowairort.pl/NowaDrogaKRK) zostaną opublikowane odpowiedzi na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania, w ramach wyżej wymienionych spotkań (tzw. FAQ).
Niestety lotnisko nie odpowiedziało w sposób konkretny na wszystkie istotne dla mieszkańców pytania. Te zaprezentowane w formie FAQ są czysto marketingowym zabiegiem.
Włoszek nic nie ma do gadania tam rządzi Kamil Kamiński