Lotnisko w Wilnie zostanie zamknięte. Powodem zamknięcia portu lotniczego jest remont drogi startowej. Od 14 lipca do 18 sierpnia samoloty, również te z Warszawy, będą lądować w oddalonym o sto kilometrów Kownie.

Lotnisko w Wilnie jest największym w kraju portem lotniczym. W ubiegłym roku odprawiło ponad 3 miliony pasażerów. Mimo znaczenia lotniska władze postawiły na remont pasa startowego a nie budowę nowego tak jak to planuje spółka zarządzająca lotniskiem MPL Kraków- Balice. Istotne przy tym jest , że remont drogi startowej na lotnisku w Wilnie to nie tylko wymiana nawierzchni ale również gruntowna przebudowa jej fundamentów. Oprócz tych prac planuje się  instalację nowych systemów odwadniania , odprowadzania wód deszczowych oraz rekonstrukcję systemu systemu świetlnego sterowania ruchem. Planowany koszt to 19 milionów Euro. Nasuwa się pytanie , dlaczego lotnisko w Balicach za wszelką cenę chce zbudować nową drogę startową narażając się na poważny konflikt z mieszkańcami a także na niepotrzebne wydatki skoro wszystkie lotniska remontują pasy startowe i się to opłaca. Tym bardziej , że jak to widać po lotnisku w Wilnie koszt gruntownego remontu wyniesie tam około 80 milionów złotych – w przypadku budowy pasa startowego w Balicach szacunki mówią o 350 milionach złotych

Poniżej pod wskazanym linkiem można przeczytać o zakresie inwestycji:

https://www.kaunas-airport.lt/index.php?lang=en&page=svarbiausi-faktai

oraz informacja z onet.pl

http://biznes.onet.pl/wiadomosci/ue/lotnisko-w-wilnie-zamkniete-przez-miesiac/0080hp

Zakres remontu bezpośrednio ze strony lotniska w Wilnie: link

The runway will be reconstructed from the essence – both the top layer and the ground level. It is planned to:

  • replace and install ~ 100 km of electrical cables, and ~ 168 wells;
  • build electrical, wastewater and communications infrastructure networks;
  • reinforce the soil around the runway according to international requirements;
  • replace an old coating with a new one;
  • reconstruct the lights and their management systems;
  • install new drainage and rainwater collection systems

Jak widać powyżej jest to remont generalny i dotyczy warstwy podłoża jak i nawierzchni. Poza tym zostaną zainstalowane kable elektryczne (100km) , zostaną wybodowane cała sieć elektroenergetyczna, ściekowa i telekomunikacyjna. Zostanie wzmocniony grunt wokół pasa, światła oraz system ich sterowania.

Mieszkańcy zamieszkujący tereny wokół lotniska w Balicach twierdzą, że jednym z powodów jest chęć zbudowania biurowców pomiędzy Olszanicą a torami kolejowymi łączącymi lotnisko z centrum Krakowa.  Przy obecnym śladzie schodzenia do lądowania samolotów nie byłoby możliwe zbudowanie biurowców. Dowodów na to nikt nie ma ale mieszkańców nie wierzą w przypadek i zapowiadają zgłoszenie tego do Najwyższej Izby Kontroli. Sołtysi Szczyglic, Rząski, Balic zbierają podpisy pod petycją , w treści której pada między innymi ten zarzut związany z tą inwestycją.

Władze lotniska nie prowadzą żadnego dialogu z mieszkańcami, każda próba organizowania się spotyka się z reakcją Public Relation Kraków Airport jak ta poniżej:

MPL/BS/PR/0610/7/17

 

Szanowny Panie,

Z dużą uwagą zapoznaliśmy się z treścią maila z dnia 19 kwietnia br., oraz poprzedniego – z dnia 23 marca br., kierowanych przez Pana na adres: nowadrogakrk@krakowairport.pl. W pierwszym mailu przysłał Pan zestaw pytań, definiując je jako pytania „od mieszkańców”. Tymczasem mieszkańcy mogli, mogą i będą mogli kontaktować się z nami bezpośrednio, do czego ich serdecznie namawiamy i z której to możliwości korzystają. Kierują maile na adres Kraków Airport między innymi deklarując gotowość do indywidualnych spotkań a przedstawiciele portu przystąpią do owych spotkań już w najbliższych tygodniach. Nie odnosimy wrażenia, by mieszkańcy potrzebowali pośrednika w kontakcie z portem, Pan jednak usilnie stara się wejść w rolę ogniwa łączącego strony faktycznie zainteresowane kontaktem bezpośrednim.

Warto podkreślić, że ktokolwiek chciał zadać pytanie osobiście i publicznie, w trakcie spotkań informacyjnych, które odbyły się, przypomnijmy: 5 marca bieżącego roku – w Balicach, 12 marca – w Morawicy,15 marca – w Mnikowie, 17 marca – w Chrosnej, 19 marca – w Szczyglicach, 20 marca – w Rząsce, 26 marca – w Cholerzynie, 27 marca – w Aleksandrowicach, miał taką możliwość a przedstawiciele Kraków Airport udzielali na te pytania odpowiedzi. Obecnie trwa proces katalogowania i przygotowywania zestawu najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami. Zostanie on opublikowany na stronie internetowej Kraków Airport w najbliższych tygodniach.

Jeżeli chodzi o treść maila (od Pana) z dnia 19 kwietnia br., odnosimy wrażenie, że stara się Pan w nim prezentować swoje osobiste stanowisko jako stanowisko formułowane „w imieniu mieszkańców”. Uprzejmie prosimy o wskazanie podstawy do reprezentowania jakiejkolwiek grupy w kontakcie z Kraków Airport oraz – z uwagi na Pana troskę o mieszkańców –  przekazanie ich danych kontaktowych, abyśmy mogli skontaktować się z nimi bezpośrednio.

Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o. preferuje kontakt bezpośredni z mieszkańcami właśnie dlatego, by ograniczać skalę nieuprawnionego wypowiadania się samozwańczych pośredników w imieniu mieszkańców. Nierzadko podejmują oni działania w celu realizacji własnych zamierzeń biznesowych pod przykrywką działalności społecznej. Mamy nadzieję, że w przypadku Pana stowarzyszenia i Pana aktywności względem Kraków Airport, nie mamy do czynienia z przejawem tej szkodliwej, przede wszystkim dla mieszkańców, aktywności.

Uprzejmie prosimy o opublikowanie naszego oświadczenia w domenie publicznej, w której zamieścił Pan treść pisma przesłanego do Kraków Airport.

Z poważaniem,

RAFAŁ MAREK
Specjalista ds. PR

            32-083 Balice, ul. Kpt. M. Medweckiego 1
            t: +48 12 639 36 10e: Rafal.Marek@krakowairport.pl

 

Komentarz do wiadomości Pana Rafała jest zbyteczny. Proponujemy jednak Panu prezesowi Włoszkowi aby lepiej dobierał sobie ludzi , zwłaszcza jeśli chodzi o tak delikatną kwestię jak kontakty z mieszkańcami. A Panu Rafałowi dedykujemy treść statutu naszego Stowarzyszenia ale przede wszystkim zachęcamy do zapoznania się z lekturą w zakresie ochrony danych osobowych – przynajmniej na poziomie podstawowym.

Mimo zapewnień Pana Rafała Marka jak i Pana Prezesa Radosława Włoszka lotnisko nie odpowiada także na indywidualne zapytania mieszkańców. Otrzymujemy od mieszkańców skargi, w których cytują fragmenty odpowiedzi takich jak na przykład ta poniżej:

Zależy nam na tym, aby Sąsiedzi lotniska mieli możliwość poznania planów inwestycyjnych portu i mogli bezpośrednio kontaktować się z pracownikami lotniska. Dlatego w marcu br. zorganizowaliśmy, wspólnie z Sołtysami, serię spotkań z mieszkańcami ośmiu sołectw otaczających port lotniczy. Wkrótce na stronie internetowej lotniska (krakowairort.pl/NowaDrogaKRK) zostaną opublikowane odpowiedzi na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania, w ramach wyżej wymienionych spotkań (tzw. FAQ).

Niestety lotnisko nie odpowiedziało w sposób konkretny na wszystkie istotne dla mieszkańców pytania. Te zaprezentowane w formie FAQ są czysto marketingowym zabiegiem.