Na prośbę mieszkańców przeprowadzona została rozmowa z pracownikiem Departamentu Środowiska w dziale zajmującym się ochroną powietrza w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego Panią Angeliką Chudzik, poniżej krótkie podsumowanie rozmowy. Warto dodać, że Pani Chudzik starała się w rozmowie przekazać jak najwięcej informacji, najważniejsze z nich:
- Na tą chwilę Urząd nie może udzielać informacji na temat rozważanych działań naprawczych, będą przedstawione na konsultacjach społecznych z firmą Akustix z Poznania – termin zostanie zakomunikowany.
- Na pytanie o sens wydatków środków na zewnętrzną firmę w sytuacji gdy nie ma ochrony przed hałasem z powietrza udzielono i w związku z tym jakie mogą to być działania naprawcze w odpowiedzi poinformowano, że może to być wprowadzenie zakazu nocnych lotów w godzinach od 22:00 do 06:00 , budowa ekranów akustycznych oddzielających płytę postojową aby zminimalizować duży hałas rozgrzewających silników samolotów i innych operacji prowadzonych na płycie lotniskowej. Podkreślono przy tym, że Urząd Marszałkowski nie może nakazać wykonania takich działać zarządzającemu lotniskiem. W odpowiedzi podkreśliliśmy iż już dwa lata temu zwracaliśmy się z wnioskiem do zarządu MPL Kraków Balice sp. z. o. o. o zbudowanie ekranów akustycznych oddzielających tę część lotniska wzorem lotniska we Wrocławiu ale prośbę zarząd zlekceważył nie odpowiadając na nasze pisma, podobnie stało się po wniosku Urzędu Gminy Zabierzów
- Na zarzut odnośnie braku działań profilaktycznych ze strony Urzędu Marszałkowskiego czyli na przykład brak sprzeciwu Marszałka wobec planowanej przez MPL budowy drogi startowej odpowiedziano, że program został uruchomiony w styczniu/lutym b.r. więc jeszcze przed decyzją RDOŚ Kielce. Na to zareagowaliśmy iż decyzja została podjęta jeszcze w roku ubiegłym kiedy Minister Adamczyk zatwierdził Plan Generalny Lotniska , który jest oparty o wariant północny drogi startowej – brak komentarza.
Pani Chudzik , została poinformowana jakie ilości paliwa spala samolot tylko podczas startu : „Jeden samolot podczas startu np B 787 -800 spala około 4 tysięcy litrów paliwa lotniczego zatem w ciągu doby jest spalanych 400 tysięcy litrów paliwa w obrębie lotniska. (ponad 100 operacji z lotniska w Balicach x 4000 tys litrów) Liczymy więc , że Urząd Marszałkowski nie będzie instytucją , która będzie zwalczać informacje na temat faktów – w tym przypadku negatywna strona działalności lotniska w bliskiej odległości od miasta i zmieni retorykę na transparentną i przede wszystkim podejmie dyskusję w domenie publicznej również na trudne tematy.
Ostatecznie Pani Chudzik zgodziła się z argumentem iż najpierw powinno się podejmować działania profilaktyczne
Link do szczegółów opisujących program:
Najnowsze komentarze